Targonca szótár

logisztikusok és targoncások részére

Kiknek szól?

Ősszeállításunkkal segítséget szeretnénk nyújtani azoknak, akik érdeklődnek a technikai megoldások és újítások iránt.A szótár segítséget nyújt eligazodni a különböző logisztikai és targoncaipari rövidítések között is.

Targonca szótár - minden tudás egy helyen

  • AccuTouch™: Minilevers hidraulika vezérlés. Az AccuTouch minilever vezérlés a hidraulika funkciókon felül kürt- ill. irányváltó kapcsolókat is tartalmaz, biztosítva ezáltal, hogy a targonca minden jelentős funkciója könnyen elérhető helyen legyen.
  • ADC: Többek között a Yale Veracitor Value modell felszerelése közé tartozik az automatikus lassító-rendszer, amely önműködően csökkenti a targonca sebességét a gázpedál elengedésekor, minimálisra csökkentve ezáltal a a fék használatát és a kezelő leterheltségét.
  • ADS: (Automatic Deceleration System) A Yale VX Value modell felszerelése az automatikus lassító-rendszer, amely önműködően csökkenti a targonca sebességét a gázpedál elengedésekor, minimálisra csökkentve ezáltal a a fék használatát és a kezelő leterheltségét.
  • ARB: a visszagurulás gátló automatika biztosítja a rámpákon, emelkedőkön a könnyű és biztonságos kezelést.
  • ATEX: a francia „ATmospheres EXplosives” rövidítésből ered. A robbanásveszélyes munkahelyeket az alábbi zónákba osztják, melyek különböző irányelveket írnak elő a targoncák felszereltségét illetőleg.

0. Zóna (Gáz), 20 Zóna (por): >1000 óra / év

1. Zóna (Gáz), 21 Zóna (por): 10<…<1000 óra / év

2. Zóna (Gáz), 22 Zóna (por): <10 óra / év

A zónák szerinti előírások részletezése nélkül, a felhasználónak olyan, minden tekintetben megfelelő fejlesztéseknek kell megfelelnie, amelyek a targonca egyes részeit külön-külön védik a robbanás, vagy öngyulladás lehetőségétől.

  • Aquamatic rendszer: az ólomsavas akkumulátorok esetében megkönnyíti a desztillátorvíz utántöltését, oly módon, hogy a cellákat egyidőben egy tartály segítségével tölti fel vízzel.
  • Beállós elektromos raklapemelő: Az ergonómia és a biztonság kettőssége, hiszen a vezetőt már 3 oldalról védi a munkagépe, ugyanakkor teljes szabadsággal látja be munkaterületét. A beállós magasemelésű raklapszállítók között a Yale díjnyertes ergonomikus kialakítású MSS raklapemelője a legkeresettebb hazánkban, hiszen a gép kezelője számára több vezetési pozíció is felvehető. 
  • CANbus technológia: egyszerűbbé teszi a bonyolult kábelezést, továbbá kommunikációs kapcsolatot hoz létre a targonca egyes rendszerei között. A műszerfal-kijelző folyamatosan visszajelez a kezelő számára és összegzi a különböző szervizkódokat.
  • CSE: Az állandó stabilitásjavító rendszerrel (Continuous Stability Enhancement) ellátott szélesített kormányzott hídnál megnövelték a kerékelfordulást, így a targonca gyorsabb manőverezésre képes akár szűk munkafolyosókon dolgozva. Egyenetlen talajviszonyok mellett is megbízhatóan, kényelmesen üzemel.
  • CRB: Ellenőrzött visszagurulás rámpákon és emelkedőkön.
  • CPR: szabályozott hajtásirány-váltás, amely a Techtronix váltó felszereltésgéhez tartozik.
  • Cushion gumi: hasonló szilárdságú, mint a tömör abroncs, azonban egyetlen réteg szilárd gumiból készülnek, amelyet acél peremre formáznak. Ezek a gumiabroncsok is defektmentesek, így alkalmassá válnak durva, szennyezet felületeken való munkára.
  • Dual CANbus technológia: a technológia biztosítja a hibák gyors azonosítását, miközben a gépkezelő a kijelzőn látja a rendszer állapotát és a hibakódokat. Az új ’Get Home ’ funkció még akkor is működik, ha minden funkció leáll, így lehetővé téve a gépkezelőnek, hogy a targoncát megfelelő javítási helyre vigyék.
  • Dual-pedal: a duál pedálok több kivitelben is elérhetőek. Létezik olyan pedál, amely az előre-hátra mozgást szabályozza, így külön fékpedálra nincs is szükség. A legújabb N széria pedig olyan duál pedállal rendelkezik, amelynek bal oldala kuplungként, a jobb oldali része pedig fékként működik. A gázpedál külön, a lábtér jobb oldalán helyezkedik el.
  • Duplex oszlop: kéttagú-teleszkópos targoncák, melyek a plusz hidraulikus munkahengereknek köszönhetően általánosságban 1,5-4 méter magasba is felemelhetik a terhet úgy, hogy az emelőoszlop közben mozdulatlan marad. Ezezl a technológiával már magasabb polcok fel- és lerakodása is lehetővé válik.
  • Drive In kivitel: polcrendszerhez szükséges szűkített kialakítású bukókeret.
  • DSS: (dinamikus stabilitási rendszer) támogatja az oldalirányú és előremenő stabilitást a targonca rendszer vezérlésével, amelyet a megfelelő vezetési működés megerősítésére terveztek. A DSS magában foglalja az aktív hidraulikus billentési és emelési határértékeket, a vontatási sebességkorlátokat és a sebesség/gyorsulás csökkenését a stabilitás szempontjából kritikus helyzetekben. A DSS emellett figyelmeztetéseket is küld a kezelő számára a teljesítménycsökkentés a targonca kijelzőjére, amely a targonca valós idejű teljesítményén és a villákra nehezedő terhelési adatain alapszik.​
  • ECO-eLo energiatakarékos üzemmód: képes az üzemeltetéstől függően, akár 20%-kal csökkenteni az energiafogyasztást anélkül, hogy a gép hatékony munkavégzésére lényegesen negatív hatással lenne.
  • Fehéráru megfogó: háztartási gépek biztonságos mozgatására alkalmas adapter: a magas polcokról való leemelés és a komissiózásra való előkészítés gyerekjáték a fehérárufogó adapter segítségével.
  • Felálló platformos raklapszállító: a platformnak köszönhetően a raklapszállító kezelője dönthet arról, hogy felállva utazik, vagy a platformot felhajtva kíséri a raklapszállítót. Hosszabb távok megtétele esetén szokták választani a felállós üzemmódot, hogy a kezelő számára még kényelmesebb legyen az egész műszakos munkavégzés.
  • Félelektromos magasemelő: ár-érték arányban megfelelő teljesítménnyel bír a kézi mozgatású és elektromos emelésű magasemelő, mely a kézi kivitelű magasemelőhöz hasonlóan 1-1,5t teherbírású és 3m emelési magasságú raktártechnikai eszköz.
  • FOPS: targoncakabin, amely felnyitható. A kabin alatt elhelyezkedő alkatrészekhez könnyű a hozzáférés.
  • Fúvott gumiabroncs: A pneumatikus gumiabroncsok belsejében uralkodó légnyomás ellenáll a gumiabroncsot nyomó erőkkel szemben és csillapító hatást kölcsönöz az abroncsnak. Általában a fúvott gumiabroncsokkal szerelt targoncák vezetése kényelmes: alkalmasak sík vagy sima felületeken, de egyenetlen terepen, például építkezéseken való használatra is. Hátrányuk, hogy a gumiabroncsok sérülékenyek: a törmelék, a szögek és az éles tárgyak könnyen okozhatnak sérülést rajtuk.
  • Habbal töltött targoncagumi: gyorsan lett nagyon népszerű azon területeken, ahol csak a fúvott gumi felel meg, de uyganakkor előfordulhatnak kerékdefektek. A hab eredetileg folyadékként kerül a gumiba, ahol megkeményedik. A hab súlya és sűrűsége extra ellensúlyként szolgál, így növeli a gépek stabilitását. A leggyakrabban használatos: hulladék-ártalmatlanításnál, bontókban, fémszerkezeti gyártóknál.
  • HiP funkció: High Performance – nagy teljesítmény funkció beállításával 16 km/h kedvező sebesség érhető el.
  • Holtember kapcsoló: maximális biztonságot nyújt; a targonca nem szabadulhat el abban az esetben sem, ha vezetője esetlegesen megsérül.
  • Hordóborító adapter: ezzel az adapterrel a mezőgazdasági termények vagy ömlesztett áruk feldolgozásakor jelentősen csökkenthető az egyes munkafolyamatok ideje.
  • Intellix Járműrendszer Kezelő: (VSM) a targonca alapvezérléseként működik, széles körű ellenőrzést végez és a targonca funkcióit és rendszereit vezérli.
  • Iniciál (bázis) emelés: egyszerre 2 raklapnyi árut is szállít az iniciál emelésű raklapszállító.
  • Kartonfogó adapter: a papíriparban használatuk elengedhetetlen, hiszen a tekercsek méretei különbözőek lehetnek, továbbá a papírtekercsek súlyosak, mégis sérülékenyek.
  • Konténerborító adapter: az ömlesztett áru kezelése a feldolgozóiparban vagy akár a hulladékiparban is előfordul, ennek kezelése a targoncára szerelhető konténer borító adapterrel lehetséges.
  • Lézerpozícionálás: A lézer piros pontot és vonalat vetít a helyzetről a villakocsira, ezáltal a gépkezelő tisztán láthatja, hova kell a villákat pozicionálnia, hogy a raklapot biztonsággal emelje meg. Ezáltal csökken az emberi tévesztés, különösen akkor, ha a kezelőnek magasra kell emelnie, vagy levennie az árut. A lézer automatikusan bekapcsol amint az oszlop túlhalad a szabademelési magasságon (kb. 2 m).
  • Moduláris targonca: a Yale N széria sztenderd kivitelezésű targoncái gyártási folyamataiban megegyeznek, azonban felszereltségükben és kapacitásban különbözőek; emiatt előállításuk gazdaságos.
  • MOSFET hajtásvezérlés: fokozatmentes, progresszív sebesség-szabályozást, automatikus féklazítást, áram-visszanyeréses fékezést tesz lehetővé és megakadályozza a visszagurulást is.
  • Nehézüzemű gyalogkíséretű raklapszállító: feladata a nehéz terhek (2.5-3 tonna teherbírás) rövid és közepes távokon való elszállítása.
  • Nyomot nem hagyó (non-marking) fehér gumiabroncs: a gumiabroncsok előállításakor nem kerül korom a keverékbe. A targonca gumik az élelmiszer, gyógyszer és számítástechnika iparban népszerűek, de bárhol, ahol műgyanta padló van, fehér, vagy sárga abroncsokat használnak.
  • Papírbála fogó adapter: A zúzott papírt bálákban tárolják, melyeket utána a gyárban, vagy feldolgozó üzemekben tovább hasznosítanak. A Bolzoni bálafogókat úgy tervezték, hogy egyszerre akár több bálát is biztonsággal tudjanak szállítani.
  • Rakatszorító adapter: a párhuzamos szorítókat általában az újrahasznosított papír, a sűrített cellulózpép, a lágy cellulózpép, a textiláruk, az újrahasznosított műanyagok, habgumi tömbök, dobozok, dohány, gumi és használt ruhák kezelésére használják.
  • Regeneratív fékezés: csökkenti az üzemi fékhasználatot, hozzájárulva az alkatrészek élettartamának növekedéséhez.
  • ROPS: felhajtható bukókeret, amely megkönnyíti a targonca szállítását.
  • Sivatagi szűrő: egy előszűrő, amely megakadályozza a nagyszemcséjű szennyeződések bejutását a motortérbe. Elsősorban poros üzemekben használják.
  • Szabademelés: elsősorban alacsony belmagasságú terekben, mint konténerek, teherautók belsejében ideális a szabademelésű oszloppal szerelt targonca, mivel az  emelés során a targonca oszlop nem emelkedik a teherrel együtt. A szabademelés során az oszlop mögül való kilátás kevésbé optimális, mint a szabademelés nélküli oszlopok esetében.
  • Széles terpeszes kivitelezés: általánosságban a nem ellensúlyos emelőgépek a támasztó kerekeknek köszönhetően nem borulnak fel. A támasztó kerék a villa alatt helyezkedik el, amely – ha a raklapot hosszában vesszük fel – nem okoz gondot, de abban az esetben ha a raklapot keresztben szeretnénk felemelni vagy más, speciális, alul nem nyitott raklap mozgatására szeretnénk használni, a széles terpeszes magasemelő nyújthat megoldást. Teherbírásuk és emelési magasságuk általánosságban a normál magasemelővel megegyező.
  • Szimplex oszlop: egytagú vagy mono-oszlopos targoncák, melyek átlagosan 1,5 méteres magasságig emelnek. Általánosságban a ki-es berakodási folyamatok során alkalmazzák ezeket a típusokat.
  • Szulfátosodás: targonca használata során kis szulfátkristályok képződnek; ez a jelenség önmagában még nem káros. Viszont ha hosszú időn keresztül lemerült állapotban áll az akkumulátor, akkor az amorf ólomszulfát kikristályosodik és lerakódik a akkumulátor negatív pólusán. Ennek eredményeképpen a lerakódás folyamata tovább gyorsul, amely csökkenti az akkumulátor aktív felületének méretét, ezáltal csökkenti az akkumulátor kapacitását és növeli az ellenállását. A szulfátosodás negatívan befolyásolja az akkumulátor tölthetőségét is. Ez a folyamat elkerülhetetlen és ami még rosszabb, hogy karbantartás nélkül a folyamat 3-4 év elteltével nagyon felgyorsul. Ez eleinte jelentős teljesítmény visszaesést eredményez, végül az akkumulátort is tönkreteheti.
  • Szűkfolyosós kivitel: a raktárakban kifejezetten a középső és felső polcok ki- és berakodásának megkönnyítése érdekében olyan kialakítású targoncákat kínál a Yale, amellyel a stabil és helytakarékos magasraktári komissiózás válik lehetővé.
  • Turn Assist System rendszer: a szűk helyeken való manőverezésben segít.
  • Toló-húzó adapter: ezzel az adaptertípussal a targonca kezelője képes csúsztatva, csúszólapok segítségével, raklap nélkül felvenni az árut. Különféle iparágakban használják, például élelmiszer-, ital-, üvegáruk, építőanyagok, mezőgazdasági, papír-, vegyipari és autóiparban is.
  • Tömör gumiabroncs: a legelterjedtebb gumiabroncs, hiszen ötvözi a fúvott és az acélpántos (cushion) gumik előnyeit: kényelmes, tartós, a lehető legmodernebb technológia napjainkban. A tömör gumi nem levegővel töltött, hanem általában két vagy három réteg gumiból készül – a rétegek száma egyenes arányban áll a tartóssággal, a komfort szinttel és a minőséggel.
  • Triplex oszlop: háromtagú-teleszkópos targoncák, melyek emelési magassága elérheti a 13 métert is. Gyakorta tolóoszlopos kivitelű targoncák esetében alkalmazzák a triplex oszlopot, amelyek lézeres segítséggel pontosan helyezik el az árut a legmagasabb polcokon is.
  • Villaforgató: a targonca villáját 360 fokban képes forgatni. A forgató adapter minden olyan munkafolyamathoz alkalmazható, ahol fontos a rakomány elforgatása vagy a tartályok ürítése, például kohászati, vegyipari, autóipari, újrahasznosítási, hulladékártalmatlanítási és élelmiszer-feldolgozási műveletek során.
  • Villahosszabbító: extra méretű raklapok mozgatásakor használatos adapter. Rendkívül elterjedt adapter és csatlakoztatása is egyszerű, gyakorlatilag az összes iparágban szívesen használják.
  • Villapozícionáló: ez az adapter képes a villás targonca szélességénél nagyobb, vagy keskenyebb villatávolságának állítátására. Egyre inkább elterjedt adapter, hiszen rengeteg időt lehet megtakarítani abban az esetben, ha különböző méretű és súlyú raklapokkal dolgozunk.
  • YaleStop™ funkció: a vezérlőrendszer automatikusan működteti, azaz a rögzítőfék mindig behúzott állapotban van, amikor a targonca áll és hajtási igény nem merül fel. Ilyenkor a kezelő teljes biztonsággal lehet az áru fel- és lerakodása tekintetében vagy emelkedőn dolgozva.
  • Yale Vision: flottamenedzser eszköz, amely lehetővé teszi  a flotta valós idejű adatainak kezelését, a működési költségek előrejelzését és optimalizálását. A targoncaflotta kezelő szoftver különböző szintű adatokkal látja el kezelőjét, így olyan adatokat tudhatunk meg, amellyel könnyű és praktikus optimalizálási folyamatok indulnak be egy cégnél.
  • WITS statisztika: (World Industrial Trucks Statistics – nemzetközi targonca statisztika) egy havi rendszerességgel, országok és osztályok szerint készült adathalmaz, amely az aktuális megrendelések alapján születik. A statisztika hátránya, hogy a kis emelőgép-gyártó cégek adatait nem tartalmazza – így például néhány speciális emelőgép gyártót-, továbbá nem tartalmazza a kisebb kínai targonca gyártókat sem. A legtöbb targoncagyártó és kereskedő üzleti döntései meghozatala során részben a WITS statisztikát is iránymutatónak tekinti.

Kérdése van? Keresse fel szakértő kollégánkat!