Pagátról Kiemelt

Targoncatípusok a WITS osztályok szerint

Szerző: 2020-05-15 No Comments
belsőégésű targoncák

A WITS osztályokról

A WITS statisztika (World Industrial Trucks Statistics – nemzetközi targoncaipari statisztika) egy havi rendszerességgel, országok és osztályok szerint készült adathalmaz, amely az aktuális megrendelések alapján születik. A statisztika hátránya, hogy a kis emelőgép-gyártó cégek adatait nem tartalmazza – így például néhány speciális emelőgép gyártót-, továbbá nem tartalmazza a kisebb kínai targonca gyártókat sem.

A legtöbb targoncagyártó és kereskedő üzleti döntései meghozatala során részben a WITS statisztikát  is iránymutatónak tekinti.

Class I: elektromos hajtású, ellensúlyos, vezetőüléses targonca

Hasonlóan az autóiparhoz, a targonca iparban is erősödik az elektromos meghajtású targoncák jelenléte. Az elektromos targonca előnyei túlmutatnak az elektromos autókén is, de természetesen néhány párhuzam itt is húzható: ilyenek az emelkedő üzemanyag-árak, illetve a környezetvédelmi szempontok.  Az elektromos targoncák zéró emissziós kibocsájtásának köszönhetően szinte kötelezővé vált használatuk az élelmiszeripari gyárakban, továbbá erősen növekvő trendet mutat mindennemű beltéri logisztikai kiszolgálásban is, ahol eddig a gázüzemű targoncák voltak jellemzőek.

Class II: elektromos hajtású, raktári és / vagy szűkfolyosós targonca

Ezeket a különleges emelőgépeket speciális logisztikai raktárakba tervezték, ahol a polctávolság szűkítésével és polcszámok függőleges növekedésével próbáltak minél kisebb alapterületű, de minél nagyon raktározási területet létrehozni. Ezek a gépek kizárólag elektromos hajtással működnek, és akár a 10 méteres emelési magasság is szokványos lehet. A percíz és lassú, baleset veszélye nélküli raktározási folyamat elektromos meghajtású emelőgépekkel a legoptimálisabb, ugyanakkor ezeknél a speciális gépeknél az üzembiztonság a legfontosabb. 

Class III: elektromos hajtású, gyalogkíséretű targonca

Ebbe a csoportba tartoznak az elektromos raktári kis raklapmozgatók vagy raklapemelők, melyeket jellemzően kommissiózáshoz, vagy rövidtávú raklapmozgatáshoz használják. Alacsonyabb árfekvésük miatt népszerűek, továbbá a kis méretű akkumulátoruknak köszönhetően akkumulátorcsere esetén is gazdaságosabban üzemben tarthatók. A használt értékesítésben is fontos szerepük van, hiszen élettartamuk általában 10 év. Ebben a kategóriában érdemes megemlíteni a kínai és más távol-keleti gyártók feltörekvését, melyet egyszerűbb kivitelüknek köszönhetnek.

Yale VNL targonca
Yale

Class IV-V: belsőégésű motorral hajtott, vezetőüléses targonca

A IV és V. kategória a targonca abroncsában (cushion, fúvott /tömör) különböznek. Érdemes ezt a kategóriát teherbírás szerint további 3 alkategóriára bontani:

1,5–2,5; 3–5; 5,5 tonna, vagy nagyobb névleges teherbírású targoncák: A teherbírás alapján jól tudunk következtetni a gép várható feladatára, futásteljesítményére, várható élettartamra és beszerzési árára.

Az 1,5–2,5 kategóriában találhatjuk a raktári mindeneseket: általában palettás áruval sokat mozognak, teherautókat rakodnak. Jellemző a magas futásteljesítmény, maximális teherbírás kihasználása és bizonyos üzemekben akár 3 műszakban is folyamatosan dolgoznak.

Ezeknek a kis homlokvillás targoncáknak a felhasználása sokrétű, ezért kedvelt és széles körben elterjedt a használata. Gázüzemű kivitelben beltéren és kültéren is megállja a helyét, dízel üzemű kivitele egészségügyi okokból csak szabadtérben használható. A másodlagos piaca ennek a kategóriának kiemelkedő.

A 3–5 tonnás kategóriában már általánosságban egy alacsonyabb futásteljesítmény a jellemző, bár a többraklapos adapterek alkalmazásával sok italgyártó használ ilyen emelőgépeket. Több esetben azonban csak a gyártógépek alkalomszerű kiszolgálásához használják őket.

Mivel ebben és az 1,5–2,5 tonna teherbírású kategóriában található a legtöbb gyártó, széles kínálat található a piacon, és az alkatrész ellátásuk is a legtöbb márkás gép esetén bőséges.

Az 5,5 tonna feletti eszközök már nagy beruházási igényűek, így ritkábbak. Továbbra is a belsőégésű, főleg dízel targoncák uralják a piacot. Talán érdemes kiemelni a konténerrakodó emelőgépeket, amelyek 10 – 40 tonna teherbírásra képesek. Ebben a szűk szegmensben nagyon jellemző a hosszú élettartam, továbbá a drága és csak gyári alkatrész felhasználása is.

Class VI: terepes targonca

1-5 tonna teherbírású terepes targoncák, melyek elsősorban a kifejezetten terepre gyártott kerekeknek köszönhetően kültéren, egyenetlen talajon is kiválóan működnek. A terepes targoncák közül városi, kompakt méretű vagy nehézüzemű típusok közül választhatnak a felhasználók. A terepes targoncák közé sorolhatjuk a kitológémes terepes gépeket, amelyek elsősorban a mezőgazdaságban kerülnek felhasználásra. A terepes targoncák elsősorban dízel meghajtásúak, rendkívüli strapabírásuknak köszönhetően hosszú élettartammal bírnak. A hazai piacon egyre közkedveltebb eszközökre könnyen csatlakoztathatóak különböző adapterek, emiatt felhasználásuk sokrétű.